Rower elektryczny osiąga bez trudu 40km/h

Data: 09-08-2003
To już druga ewolucja e-roweru. Obecnie w ramach współpracy z firmą Baterie Przemysłowe Sp. z o. o. generalnego przedstawiciela koncernu YUASA na Polskę otrzymałem w użytkowanie wydajny akumulator żelowy wykonany w technologii AGM
UPS12-100. Akumulator ten jest w stanie dostarczyć prąd nawet na poziomie 500A.

Dopiero dobre źródło zasilania pozwoliło na sprawdzenie osiągów roweru. Wg. moich obliczeń przy znamionowych obrotach silnika, rower powinien osiągać 50km/h. Dziś po całowieczornej pracy wyszedłem na testy o godzinie 2:30 w nocy. Rower pędzi jak oszalały, nijak nie ma się to do jazdy na poprzednim zużytym akumulatorze. Nie mam zainstalowanego prędkościomierza, ale mogę powiedzieć, ze jest to prędkość około 40km/h.

Druga ewolucja roweru różni się
  • nowym akumulatorem zainstalowanym juz w miejscu docelowym i stabilnie
  • podnóżkami
  • usunąłem kontroler mocy i obecnie mogłem tylko kluczować zasilaniem
  • ponieważ jeden z przekaźników się poprzednio spalił - musialem go usunąć
    Rower jest lżejszy o około 5kg i teraz jego masę przewiduję na 25kg

    Akumulatory żelowe AGM do projektu e-roweru dostarcza firma Baterie Przemysłowe Sp. z o. o.



    Przy okazji zdjęć opowiem o problemach

    Inne galerie e-roweru:
    Rower elektryczny w trakcie powstawania
    Pierwsze jazdy po mieście
    Rower elektryczny osiąga bez trudu 40km/h
    Jazdy z aparatem - fotki i filmiki
    Palenie gumy e-rowerem
    E-rower na targach

    Dyskusja o rowerze znajduje się pod galerią tutaj
    Autor galerii: Arbiter

    Wreszcie akumulator ma odpowiednią moc i jest dobrze zainstalowany *

    Poprawiłem też nieco estetykę poprzez ułożenie i zamocowanie kabli

    e-rower w pełnej krasie *

    Pierwsza awaria wystąpiła już po 30 metrach jazdy. Przekaźnik o prądzie znamionowym 40A spalił się w ciągu 3-4 sekund jazdy *

    Po spaleniu przekaźnika nadal chciałem kontynuować jazdę. Próbowałem więc zwierać obwód kluczami do domu, jednak można sobie wyobrazić jakim przewodnikiem jest ... *

    Klucze - to nie był dobry pomysł na załączanie obwodu. Ostatecznie zwierałem same kable pomijając przekażnik - odtopiły się zresztą od nóżki. Iskrzylo jak spwarka ... *

    Jeździłem następnie na najdłuższych prostych odcinkach - od Al. Solidarności do Królewkiej kilka razy tam i z powrotem. Szybkość vmax na całym dystansie. Potem ... *

    Ostatecznie w pewnym momencie coś chrupnęło i łańcuch spadł. Zostały ukręcone śruby przy tylnej zębatce.Na szczęście to nic poważnego. Przy momencie załączania ... *

    Oglądając uszkodzenia poczułem zapach gorącego silnika. Obciążony jazdą na maksymalnej mocy - przypuszczam ze chwilowio silnik osiągał ponad 1kW bardzo mocno się ...

    Z jazd jestem jednak bardzo zadowolony. Kolejny etap prac to zainstalowanie przekaznika na ok 150A a potem poszukiwaniapłynnie sterowanego kontrolera. Przejechałem ... *

    Zaczynam prace nad przełącznikiem mocy. Na fotce 3 tranzystory QFET o prądzie Id=170A

    Zobacz równieź:

    09-08-2003

    Komentarze
    • Mibars 2004-03-26 20:52:58.819329
      Fajowy rower!!! Kiedyś myślałem, by coś takiego zrobić, ale było za dużo przeszkód... :-( Jad długo nad tym pracujesz? I co najważniejsze: Gratuluje wytrwałości (której u mnie brak)
    • lord_nikon 2004-06-16 19:03:15.418134
      SUPER BRYKA!!!!!!!!!
      Hba biorę się do pracy.
    • kenarab 2005-03-17 14:03:26.628472
      Miałem coś takiego rok temu. Inadal sie męcze z udoskonalaniem. moje chodziło na silniku od wycieraczek starej skody. Z ledwością ciągneło 20km/h. Natrafiłem na ciebie szukając tanich akumulatorów żelowych. chcę teraz odpalić swoje dzieło na silniku wyciągniętym z myjki w supermarkecie.
    • kondor_ 2005-06-21 15:31:37.967922
      Stary, wyczesany rowerek,mówię Ci. Tylko coś mi nie pasuje z tymi pedałami, na co one?
    • bercio 2005-08-04 13:05:17.472551
      extra fura. też chciałem kiedyś taka zrobić ale cos nie wyszło :-) teraz mam trajke (może niedługo zamieszcze jej zdjecie w necie)
    • Romek 2005-09-30 19:39:54.160354
      mam podobne akumulatory o połowe tańsze
    • XSX 2006-05-06 20:10:43.078023
      Część 1.
      Serdeczne gratulacje.. Myślę, że to jest dobry kierunek … latka lecą kolana już nie te a tu pojeździć by się chciało;).

      Część 2.
      Mam (dość oczywistą) propozycję.
      Można zrealizować napęd przez jakaś przerzutkę.
      W przypadku rezygnacji z jazdy „:nożnej” Mozą użyć do tego przedniej przerzutki.
      Jeżeli koło miało by być napędzane przez osobny łańcuch, na przekładnie można by założyć chińską przerzutkę.

      Część 3.
      To, co na pisze nie koniecznie musi być zgodne z prawdą. Swoją edukację z dziedziny elektryki zakończyłam na Wychowaniu Technicznym w LO.
      Ale pomysł jest taki.,

      Można by zrezygnować z przetwornicy pod 2 warunkami.
      1. Rower będzie napędzany 2 akumulatorami (identycznymi) o mniejszym napięciu (50%).
      Zalety: przy mniejszych gabarytach można lepiej je rozmieścić na ramie.
      Wady: nieznaczny wzrost masy (akumulatory będą ważyć więcej, mimo że sumarycznie będą miały taką samą pojemność niż ich poprzednik). Oczywiście, jeżeli zastosujemy akumulatory z założenia lżejsze (wykonane w innej technologii) nie wystąpi ten problem.
      2. Musimy skonstruować specjalny przełącznik.

      Idea jest taka .
      Po co zmniejszać prąd w dość kosztowny (przynajmniej energetycznie) sposób, jak można pobrać go ze słabszego źródła.
      Zamiast 1 akumulatora 12 V montujemy 2 akumulatory 6 V.
      I tak:
      Jeżeli chcemy jechać prędkością max łączymy akumulatory szeregowo.. sprawa chyba dla wszystkich jasna .. Efekt jest taki jak byśmy jechali na poprzednim (pojedynczym) akumulatorze.
      jeżeli chcemy jechać z 50% prędkością bierzemy prąd z jednego akumulatora , lub co by było najlepszym rozwiązaniem z obydwu akumulatorów połączonych równolegle (co pozwoli na równe rozładowywanie obydwu akumulatorów).

      Można też zafundować sobie też 3 biegi 25% 50% 100% wykorzystując 4 akumulatory. 3V. i tak dalej i tak dalej i tak dalej aż do absurdu;)

      We wszystkich wypadkach całą sztuczka polega na zbudowaniu odpowiedniego przełącznika.


      Pozdrawiam wszystkich spadkobierców spadkobierców A.Słodowego ;)
    • Adam 2006-05-06 22:03:00.333896
      XSX - zaprszam na forum pojazdów elektrycznych forum.arbiter.pl
    • viktor 2006-06-12 20:02:56.833085
      poszukuje akumulatora żelowego o wartosci 12v 26-38ah.o wymiarach dl/szer/wys 170/120/167 mm.
      serdecznie pozdrawiam
      viktor

      nabylem kiedys skuter elektr wloski,rewelacja.Dopoty bateria sie nie zuzyla.
    • karol ziom 2007-04-04 16:45:09.708071
      yo ale dopalacz tez taki chce bede jezdzic jak grzyb
      ;)))
    • Max 2011-10-05 17:54:35.289723
      Znalazlem na Litwie kilka fajnych stron dotyczacych czesci rowerkow elektrycznych. www.eco-led.lt
      i www.elektrinis-dviratis.eu
      Pisalem do nich maila po angielsku otrzemalem odpowiedz po polsku : ) Rewelacja! : )
    Dodaj swój komentarz
    Dodaj swoją opinię:

    Nick:

    Treść:

    Przeszukaj serwis